Hummus z pomidorami

/ 3

Hummus (pasta z ciecierzycy) pochodzi z Bliskiego Wschodu i pewnie tak jak u nas przepis na bigos, każdy dom ma swój, również receptur na hummus jest tyle ile domów. Moja wersja jest przygotowana pod kubki smakowe domowników. Konsystencja jest mniej płynna, taka bardziej nam odpowiada, a dodatek suszonych pomidorów fajnie podkreśla smak cieciorki (ciecierzycy).

Pasta z ciecierzycy

Bardzo lubię cieciorkę i wiele razy zamierzałam zrobić hummus, lecz zazwyczaj ugotowana cieciorka trafiała do sałatki lub od razu gotowałam z niej zupę. Tym razem pomógł mi przypadek, a raczej mąż poproszony o namoczenie cieciorki, namoczył jej chyba ze 3 szklanki (bo była końcówka, to wsypał wszystko). Tak oto wyszedł pyszny hummus i dodatkowo cieciorka z pomidorami w formie zupy.

Pasta z cieciorki z suszonymi pomidorami

Składniki:

hummus:

  • 1 - 1 1/2 szklanki suchej cieciorki
  • 3 łyżki soku z cytryny
  • 2 - 3 ząbki czosnku
  • 1 szklanka lodowatej wody lub tak jak u mnie zimnego płynu po gotowaniu cieciorki
  • pasta Tahini (gotowa pasta sezamowa lub zrobić samemu)
  • 6 pomidorów suszonych
  • 2 łyżki oliwy z oliwek (opcjonalnie)
  • sól

pasta Tahini:

  • 1/2 szklanki ziaren sezamu
  • 2 - 3 łyżki oleju sezamowego

Jak przygotować hummus?

  1. Cieciorkę opłukać wodą i moczyć w zimnej wodzie przez 12 godzin, wody ma być 2 razy tyle, co cieciorki. Cieciorka podwoi swoją objętość. 
  2. Po moczeniu cieciorkę przełożyć do garnka z zimną wodą (wody ma być ze 2 cm ponad cieciorkę), gotować do miękkości (gdy można bez wysiłku rozgnieść ją w palcach). Czas gotowania tak 1 - 1 1/2 godziny, zależy od rodzaju posiadanej cieciorki. Wiem, że po dodaniu sody oczyszczonej czas gotowania się skraca, jednak nigdy tego nie sprawdzałam w obawie przed zmianą smaku cieciorki. 
  3. Po ugotowaniu wyjąć z wody, a wodę wystudzić i schłodzić. Jeśli chcemy otrzymać bardzo gładką i aksamitną pastę, to cieciorkę należy obrać ze skórki (ja tego nie robię, odpowiada mi nieco szorstka pasta).

Jak przygotować pastę Tahini?

  1. Do przygotowania pasty Tahini należy uprażyć sezam na suchej patelni, uważając, aby nie przypalić. Sezam włożyć do blendera i miksować do uzyskania jednolitej pasty, pod koniec dodając olej sezamowy. Miksować aż będzie gęsta pasta.
  2. Pomidory, jeśli mamy suche to namoczyć przez 1 - 2 minuty we wrzątku, a następnie po odsączeniu zalać oliwą z oliwek na co najmniej 10 minut. Po wyjęciu z oliwy drobno pokroić.
  3.  Do pasty Tahini dodać cieciorkę, drobno pokrojony czosnek, sok z cytryny, miksować w blenderze, co pewien czas podlewając zimną wodą po gotowaniu cieciorki. Ilość wody dostosować do tego, jaką konsystencję chcemy otrzymać, do smarowania czy do maczania pieczywa lub warzyw. W połowie rozdrabniania dodać pokrojone pomidory, ze 2 łyżki oliwy z oliwek (może być ta po moczeniu pomidorów) i sól do smaku. Cieciorka w hummusie  powinna być dobrze rozdrobniona, bez widocznych części ziaren cieciorki.
  4. Mój hummus jest dość gęsty, raczej do smarowania niż do maczania pieczywa.

    Zobacz również: sałatka z cieciorki i selera naciowego.

Komentarze

Prześlij komentarz

Serdecznie dziękuję za odwiedziny 😊 Jest mi bardzo miło, że mój blog Ciebie zainteresował. Ucieszy mnie również Twój komentarz i polubienie mego profilu Facebook, Twitter lub Instagram.
Uwaga! Komentarze, które w treści zawierają linki do stron poza tym blogiem, są traktowane jako spam i usuwane 😑

FORMULARZ KONTAKTOWY

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Kuchcik gotuje — przepisy na pyszne ciasta i zdrowe obiady

Blog kulinarny, na którym znajdziesz przepisy na proste, mniej i bardziej pracochłonne, smaczne i zdrowe dania, kuchnia domowa w nieco lżejszej odsłonie oraz smaki świata w moim wydaniu. Znajdziesz tu tylko sprawdzone przepisy, które zostały wypróbowane i zaakceptowane przez domowników i gości.

Przepisy

Przepisy kulinarne na pyszne pieczone ciasta np. seromakowiec, czy moja ulubiona malinowa chmurka, ale i łatwe do zrobienia ciasta bez pieczenia np.ciasto z jabłkami lub sernik bez pieczenia.

Domowe wypieki zazwyczaj są o umiarkowanej słodyczy, na co zwracam uwagę w opisie przepisu. Na stronie znajdziesz pomysły na śniadanie - naleśniki, na obiad - gulasz, a na kolację - pasta jajeczna. Z moich przepisów przygotujesz zdrowe surówki i sałatki, potrawy z mięsa i ryb oraz proste pieczywo, zupy i przetwory.

Przepisy i ich przygotowanie staram się dokładnie opisywać, aby nawet mniej doświadczone w kuchni osoby mogły je wykonać. Część przepisów ma już dodaną szacunkową liczbę kalorii w 100 g dania, aby można było korzystać z nich, będąc nawet na diecie.

Gotowanie

Gotuję z produktów jak najmniej przetworzonych, aby dania były nie tylko smaczne, ale pożywne i zdrowe. Do przygotowania używam jak najwyższej jakości produktów, które nie zawierają poprawiaczy smaku i wyglądu. Preferuję naturalne i sezonowe produkty, które dostępne są na rynku lokalnym. Do przyprawiania potraw używam świeżych lub suszonych ziół.

Gotowanie w domu jest dobrym sposobem na wyrobienie w sobie nawyku zwracania uwagi na to, co jemy i czym karmimy swoich bliskich. Dzięki przygotowywaniu posiłków w domu zwracamy większą uwagę na skład produktów, z których je robimy i zdrowiej się odżywiamy. Główną zaletą i chyba najważniejszą gotowania w domu jest to, że rzadziej sięgamy po niezdrowe dania gotowe typu fast food.

Potrawy doprawiam, jeśli chodzi o pikantność, słoność, czy słodycz zazwyczaj umiarkowanie. Każdy powinien doprawić potrawę według swoich upodobań.

Blog kulinarny

Blog kulinarny o kuchni i zdrowym gotowaniu jest również książką zawierającą najlepsze przepisy na dania, które lubią moi bliscy.

Wśród przepisów może zachwycić szybki deser, ale i bardziej wymagające ciasto drożdżowe, czy pyszna szarlotka.

Przepisy na dania obiadowe mają również dużo zwolenników, a szczególnie moje ulubione danie fasolka po bretońsku, a z dań mięsnych karkówka po cygańsku. Polecam również moje ulubione placki i sałatki, które często są wegetariańskie.

Zapraszam po przepis

Będzie mi bardzo miło, jeśli skorzystasz z moich przepisów i odwiedzisz mnie ponownie. Jestem pewna, że ze mną polubisz gotowanie, bo to jest łatwe i przyjemne. Ucieszy mnie również każdy komentarz, a szczególnie z konstruktywną podpowiedzią, co mogę poprawić.
Zakaz kopiowania i powielania treści i zdjęć bez zgody autora
Copyright © 2015- Kuchcik gotuje - przepisy na pyszne ciasta i zdrowe obiady