Sushi

/ 2

Sushi w Japonii jest codziennym pożywieniem, jest wiele różnych rodzajów w zależności od formy podania i użytych do jego przygotowania składników. Ważne, aby użyte składniki były jak najwyższej jakości. Przygotowując sushi, trzeba pamiętać, że powinno ono być w kawałkach pozwalających zjeść na jeden kęs.

Sushi z łososia
Z relacji mego Syna, który miał przyjemność odwiedzić ten kraj, dowiedziałam się, że najczęściej jedzone jest tam sushi nigiri (kulka zaprawionego octem ryżu, przykryta świeżą rybą z odrobiną japońskiego chrzanu wasabi). Sushi jest bardzo zdrowym, pożywnym i lekko strawnym daniem. W Japonii przywiązuje się dużą uwagę  do estetyki podania i wykonania dania. 

Przygotowanie w domu sushi nie jest takie trudne. Fajnie przy tym zaprosić do wspólnego robienia rodzinę lub przyjaciół, a i zaoszczędzić przy okazji można, bo w lokalu niestety trzeba trochę pieniędzy wydać. Do przygotowania najprostszego sushi potrzebujemy bardzo świeżej ryby, ale jeśli nie możemy takiej dostać, można użyć wędzonej na zimno lub pieczonej. Pozostałe składniki według uznania, ja użyłam ogórka, awokado i krewetek.
Sushi nigiri

Składniki:

(porcja ryżu do wykonania jednego rodzaju sushi, aby zrobić różne, podwoić porcję ryżu)
  • 1 szklanka ryżu krótko ziarnistego do sushi
  • 5 łyżek gotowej zaprawy z octu ryżowego lub 2 łyżki octu ryżowego, 1 i 1/2 łyżki cukru, 1 łyżeczka soli 
  • 300 g świeżego łososia
  • krewetki (obgotowane)
  • świeży ogórek
  • dojrzałe awokado
  • chrzan wasabi
  • opakowanie nori (sprasowane algi morskie)
  • sos sojowy
  • imbir marynowany (opcjonalnie, do odświeżania kubków smakowych podczas jedzenia)
    dodatkowo:
  • mata bambusowa do zwijania 
  • ostry nóż do krojenia
    Sushi maki

Przygotowanie:

Jak ugotować ryż do sushi?

  1. Ryż płukać w zimnej wodzie do czasu, aż woda będzie przejrzysta.
  2. Włożyć ryż do garnka o grubym dnie i dodać 1,5 szklanki zimnej wody, zagotować. Następnie zmniejszyć temperaturę do minimum, przykryć i gotować około 10 minut. Ryżu w czasie gotowania nie mieszać.
  3. Po ugotowaniu odstawić na 15 minut pod przykryciem i po lekkim wystudzeniu dodać zaprawę i dokładnie wymieszać drewnianą łyżką, aby nie uszkodzić ziarenek ryżu. Odstawić do całkowitego wystudzenia, studzić w temperaturze pokojowej (kilka razy zamieszać).
  4. Po przygotowaniu ryżu należy go od razu zużyć, gdyż pozostawiony w lodówce będzie miał twarde ziarenka i nie będzie się odpowiednio kleił.

Dodatki:

  1. Do nigiri trzeba z łososia bez skóry powycinać  ładne, wąskie (2 cm x 5 cm), niezbyt grube (0,5 cm) kawałki. Filet ryby, aby miał ładną strukturę kroić lekko po skosie.
  2. Z pozostałych kawałków ryby przygotować paski do włożenia do środka sushi maki.
  3. Świeży ogórek umyć i pokroić w wąskie paski o długości plastrów nori.
  4. Awokado przekroić na pół, wyjąć pestkę, zdjąć skórę i pokroić je również w paski.
  5. Krewetki (użyłam już lekko obgotowanych) pozbawić główek i pancerzyków, oprócz ogonków. Następnie delikatnie naciąć wzdłuż krewetkę od strony brzuszka, uważać, aby nie przeciąć jej całkowicie i wyjąć ciemne nitki jelit.
    Sushi nigiri ebi

Składanie sushi:

Nigiri:

Z ryżu formujemy podłużne wałeczki, na których kładziemy niewielką ilość (ziarnko grochu) wasabi i plasterek ryby.

Nigiri ebi:

Z zaprawionego ryżu formujemy niewielkie (na jeden kęs) podłużne kulki, a na ich wierzchu układamy odrobinę (ziarenko grochu) chrzanu wasabi i nacięte krewetki. Takie nigiri dobrze się prezentuje na bambusowej deseczce.

Sushi maki:

  1. Matę do zwijania sushi owinąć folią spożywczą i ułożyć na niej nori.
  2. Na 2/3 części nori (górny brzeg 1/3 nori ma być bez ryżu) rozłożyć płasko, cienką warstwę wystudzonego ryżu. Rozkładając ryż ręce moczyć w zimnej wodzie z dodatkiem niewielkiej ilości octu, mniej będą się kleiły do ryżu (uważać, aby nie przemoczyć zbytnio ryżu i nori).
  3. Na palec nałożyć niewielką ilość wasabi i przeciągnąć nim wzdłuż w połowie wyłożonego ryżu. Następnie na linii z wasabi układać wzdłuż rybę i paski ogórka lub awokado.
  4. Dół nori (ten z ryżem) zawijamy do góry i do środka, w stronę gdzie kończy się ryż. Tak zawinięty ryż lekko dociskamy matą, a następnie rolujemy do końca, przesuwając matę w górę.
  5. Zawinięte rulony pokroić bardzo ostrym nożem na małe kawałki (na jeden kęs). Nori czasami ma lekko zaznaczone miejsce krojenia.
Sushi najlepiej jeść bambusowymi pałeczkami lub palcami (nigdy widelcem). Przed włożeniem do ust zanurzać je w sosie sojowym wlanym do małej miseczki. Przechodząc z jedzeniem do innego rodzaju sushi, dla odświeżenia kubków smakowych, dobrze jest zjeść plasterek marynowanego imbiru.
Zaprawa, wasabi, sos sojowy, nori do sushi

Komentarze

Prześlij komentarz

Serdecznie dziękuję za odwiedziny 😊 Jest mi bardzo miło, że mój blog Ciebie zainteresował. Ucieszy mnie również Twój komentarz i polubienie mego profilu Facebook, Twitter lub Instagram.
Uwaga! Komentarze, które w treści zawierają linki do stron poza tym blogiem, są traktowane jako spam i usuwane 😑

FORMULARZ KONTAKTOWY

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Kuchcik gotuje — przepisy na pyszne ciasta i zdrowe obiady

Blog kulinarny, na którym znajdziesz przepisy na proste, mniej i bardziej pracochłonne, smaczne i zdrowe dania, kuchnia domowa w nieco lżejszej odsłonie oraz smaki świata w moim wydaniu. Znajdziesz tu tylko sprawdzone przepisy, które zostały wypróbowane i zaakceptowane przez domowników i gości.

Przepisy

Przepisy kulinarne na pyszne pieczone ciasta np. seromakowiec, czy moja ulubiona malinowa chmurka, ale i łatwe do zrobienia ciasta bez pieczenia np.ciasto z jabłkami lub sernik bez pieczenia.

Domowe wypieki zazwyczaj są o umiarkowanej słodyczy, na co zwracam uwagę w opisie przepisu. Na stronie znajdziesz pomysły na śniadanie - naleśniki, na obiad - gulasz, a na kolację - pasta jajeczna. Z moich przepisów przygotujesz zdrowe surówki i sałatki, potrawy z mięsa i ryb oraz proste pieczywo, zupy i przetwory.

Przepisy i ich przygotowanie staram się dokładnie opisywać, aby nawet mniej doświadczone w kuchni osoby mogły je wykonać. Część przepisów ma już dodaną szacunkową liczbę kalorii w 100 g dania, aby można było korzystać z nich, będąc nawet na diecie.

Gotowanie

Gotuję z produktów jak najmniej przetworzonych, aby dania były nie tylko smaczne, ale pożywne i zdrowe. Do przygotowania używam jak najwyższej jakości produktów, które nie zawierają poprawiaczy smaku i wyglądu. Preferuję naturalne i sezonowe produkty, które dostępne są na rynku lokalnym. Do przyprawiania potraw używam świeżych lub suszonych ziół.

Gotowanie w domu jest dobrym sposobem na wyrobienie w sobie nawyku zwracania uwagi na to, co jemy i czym karmimy swoich bliskich. Dzięki przygotowywaniu posiłków w domu zwracamy większą uwagę na skład produktów, z których je robimy i zdrowiej się odżywiamy. Główną zaletą i chyba najważniejszą gotowania w domu jest to, że rzadziej sięgamy po niezdrowe dania gotowe typu fast food.

Potrawy doprawiam, jeśli chodzi o pikantność, słoność, czy słodycz zazwyczaj umiarkowanie. Każdy powinien doprawić potrawę według swoich upodobań.

Blog kulinarny

Blog kulinarny o kuchni i zdrowym gotowaniu jest również książką zawierającą najlepsze przepisy na dania, które lubią moi bliscy.

Wśród przepisów może zachwycić szybki deser, ale i bardziej wymagające ciasto drożdżowe, czy pyszna szarlotka.

Przepisy na dania obiadowe mają również dużo zwolenników, a szczególnie moje ulubione danie fasolka po bretońsku, a z dań mięsnych karkówka po cygańsku. Polecam również moje ulubione placki i sałatki, które często są wegetariańskie.

Zapraszam po przepis

Będzie mi bardzo miło, jeśli skorzystasz z moich przepisów i odwiedzisz mnie ponownie. Jestem pewna, że ze mną polubisz gotowanie, bo to jest łatwe i przyjemne. Ucieszy mnie również każdy komentarz, a szczególnie z konstruktywną podpowiedzią, co mogę poprawić.
Zakaz kopiowania i powielania treści i zdjęć bez zgody autora
Copyright © 2015- Kuchcik gotuje - przepisy na pyszne ciasta i zdrowe obiady