2019-10-23

Kurkuma - sprawdź dlaczego warto używać jej jak najczęściej

Kurkuma to pochodząca z Indii przyprawa pozyskiwana z korzenia ostryżu. Oprócz właściwości barwiących posiada ona także udowodnione działanie prozdrowotne. Sprawdź, jak regularne spożywanie kurkumy wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie.

Działanie i właściwości kurkumy

Z tego artykułu dowiesz się:
  • jakie cenne składniki zawiera kurkuma
  • jak jej spożywanie wpływa na organizm i samopoczucie
  • kto powinien włączyć kurkumę do swojej stałej diety
  • do czego można wykorzystywać ją w swojej kuchni

Co znajdziemy w składzie kurkumy?

Kurkuma to prawdziwa skarbnica cennych dla zdrowia witamin i składników mineralnych. Jej spożywanie dostarcza do organizmu całą gamę witamin z grupy B (w tym witaminy B1, B2, B6, B9), witaminę E i K, a także fosfor, żelazo, miedź, cynk i magnez. Jednak głównym składnikiem odpowiedzialnym za jej prozdrowotne działanie jest kurkumina - organiczny związek chemiczny o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwzapalnych.

Kurkuma - właściwości i działanie

Kurkuma ze względu na zawartość wspomnianej wcześniej kurkuminy wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości:
  • ogranicza szkodliwe działanie wolnych rodników i tym samym hamuje procesy starzenia
  • działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie
  • normalizuje ciśnienie krwi
  • pozytywnie wpływa na pracę mózgu i układu nerwowego
  • wspiera pracę serca i układu krążenia
  • pozytywnie działa na poziom cholesterolu we krwi i poprawia profil lipidowy
  • wspiera odporność i systemy obronne organizmu

Kto szczególnie powinien jak najczęściej spożywać kurkumę?

Ze względu na właściwości wspomagające odporność kurkumę warto dodawać do codziennych posiłków zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy wzrasta podatność na różnego rodzaju infekcje. Kurkumą powinny zainteresować się także osoby z chorobą wrzodową żołądka, refluksem i zaburzeniami trawienia. Jej właściwości docenią z pewnością także diabetycy i osoby w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.
Spożywanie większych ilości kurkumy nie jest natomiast zalecane kobietom w ciąży, osobom chorym na kamicę żółciową oraz przyjmującym leki przeciwzakrzepowe.

Jak przemycać kurkumę do diety?

Kurkuma doda smaku, aromatu i pięknego koloru nie tylko daniom kuchni hinduskiej. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do różnego rodzaju zup (np. gęstych zup typu krem lub rosołu), sosów i past kanapkowych. Wydobędzie ona także głębię smaku z ryb i owoców morza, drobiu oraz potraw z ryżu.
artykuł zewnętrzny

5 komentarzy:

  1. Bardzo zdrowa, ja często używam do różnych dań, ostatnio do zupy z dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham kurkumę. Dzień zaczynam dodaniem jej do jajecznicy :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja często zapominam o tej cudownej przyprawie, a szkoda :)

    OdpowiedzUsuń
  4. I co bardzo ważne...kurkuma wspomaga odchudzanie. Przyprawa nie zawsze doceniana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O odchudzających właściwościach kurkumy nie wiedziałam :)

      Usuń

Serdecznie dziękuję za odwiedziny 😊 Jest mi bardzo miło, że mój blog Ciebie zainteresował. Ucieszy mnie również Twój komentarz i polubienie mego profilu Facebook, Twitter lub Instagram. Jeśli chcesz udostępnić post, kliknij w strzałkę, która znajduje się w lewym dolnym rogu strony.

Drukuj

strzałka do góry