Co to jest kwas EPA i dlaczego jest tak ważny?

Kwas EPA dla dobrego zdrowia kobiety
foto: pixabay.com

EPA to kwas eikozapentaenowy, który należy do grupy Omega 3. Jest ważny dla zdrowego i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czym dokładnie jest EPA? Gdzie można go znaleźć? Za co konkretnie odpowiada? Na te i podobne pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

  1. Co to jest EPA?
  2. Właściwości i zastosowanie EPA
  3. Zapotrzebowanie na kwas EPA
  4. Występowanie EPA
  5. EPA a dzieci i ciąża

Co to jest EPA?

EPA, czyli kwas eikozapentaenowy to wielonienasycony kwas tłuszczowy należący do najzdrowszych kwasów z grupy Omega 3. Jest niezbędny do syntezy kwasu dokozaheksaenowego, koniecznego dla zdrowia. Niestety, organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować go w wystarczających ilościach, dlatego też należy go dostarczać organizmowi z pożywieniem, a także warto go suplementować, stosując sprawdzone, polecane preparaty, takie jak np. Vegepa. Dostarczanie kwasów Omega 3 w niewielkich ilościach lub też kompletne zaniedbywanie ich suplementacji może prowadzić do groźnych schorzeń i powikłań.

Właściwości i zastosowanie EPA

Kwas EPA pełni w ciele wiele ważnych funkcji, dlatego jego brak lub znaczny niedobór może być groźny w skutkach. Substancja ta działa obniżająco na ciśnienie krwi, wykazuje działanie antyalergiczne i antyoksydacyjne, a także reguluje gospodarkę oraz równowagę układu hormonalnego. Ponadto przeciwdziała zachorowaniu na cukrzycę typu II oraz insulinoodporności. Substancja zmniejsza krzepliwość krwi oraz jej lepkość, co sprawia, że ryzyko powstawania zakrzepów w naczyniach zmniejsza się. Kwas EPA zmniejsza też stężenie trójglicerydów oraz poziomu złego cholesterolu w organizmie, zapewnia prawidłowy rozwój płodu. Ma wpływ na regularność cyklu menstruacyjnego, ponadto wykazuje właściwości przeciwzapalne. W znaczący sposób przyczynia się do zdrowego funkcjonowania układu poznawczego i nerwowego u dzieci i niemowląt. Ponadto wpływa również na zdrową kondycję paznokci, skóry i włosów.

Zapotrzebowanie na kwas EPA

Każdy człowiek powinien przyswajać kwas EPA. Konkretne zapotrzebowanie na ten składnik jest jednak różne i zależy m.in. od stanu, wieku oraz indywidualnych potrzeb organizmu. Dorośli powinni spożywać od 8 do 12 gramów kwasu dziennie. Natomiast w przypadku ciężarnych kobiet zapotrzebowanie na tę substancję zwiększa się niemal dwukrotnie.

Występowanie EPA

Kwas eikozapentaenowy znaleźć można przede wszystkim w owocach morza oraz różnych gatunkach morskich ryb. Znajduje się on w tłustych rybach, takich jak śledzie, makrele, łososie oraz sardynki. Związki te są również w rozmaitych olejach roślinnych: rzepakowym, lnianym. Ponadto EPA występuje także  w nasionach konopi, chia, dyni, a także orzechach, zwłaszcza włoskich.

EPA a dzieci i ciąża

Jak już wspomniano wcześniej, kwas EPA jest szczególnie ważny u kobiet w ciąży. W okresie tym zapotrzebowanie na ten związek zwiększa się nawet dwukrotnie. Jest on bardzo istotny zwłaszcza ze względu na rozwój dziecka. EPA kształtuje prawidłowy rozwój mózgu oraz wzroku u płodu. Wpływa również na powstawanie struktury kostnej, znacznie zwiększając wchłanianie wapnia. Ponadto stymuluje właściwą syntezę surfaktantu, czyli substancji, która jest niezbędna do dojrzewania u malucha płuc jeszcze w okresie prenatalnym. Udowodniono też naukowo, że kwas EPA pełni istotną funkcję w regulacji odporności na zakażenia wirusowe i bakteryjne.

Jako że w okresie karmienia piersią malucha jednym źródłem pożywienia, a tym samym kwasu EPA dla dziecka jest jego mama, w związku z tym musi ona dostarczyć ten związek smykowi w swym pożywieniu. Powinna więc spożywać zdrowe produkty bogate w kwas EPA albo stosować bezpieczną i polecaną suplementację.

*Artykuł zewnętrzny

Komentarze

  1. Tak szczerze to o tym kwasie nie słyszałam. Wiele mówi się obecnie o kwasach Omega 3 jak również o witaminie D3 jednak niewiele mowi się o tym własie kwasie. Dziękuję za wpis, bede bardziej zwracała na to uwage.

    Na co dzień staram się zdrowo odżywiać oraz dostarczać dla organizmu wszystkich ważnych skłądników odżywczych ale faktycznie moze powinnam bardziej zwrócić uwagę na suplementację właśnie takich srodków.....

    Szczególnie, ze nie da się ich dostarczyć razem z dietą.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Serdecznie dziękuję za odwiedziny 😊 Jest mi bardzo miło, że mój blog Ciebie zainteresował. Ucieszy mnie również Twój komentarz i polubienie mego profilu Facebook, Twitter lub Instagram.
Uwaga! Komentarze, które w treści zawierają linki do stron poza tym blogiem, są traktowane jako spam i usuwane 😑

Kuchcik gotuje — przepisy na pyszne ciasta i zdrowe obiady

Blog kulinarny, na którym znajdziesz przepisy na proste, mniej i bardziej pracochłonne, smaczne i zdrowe dania, kuchnia domowa w nieco lżejszej odsłonie oraz smaki świata w moim wydaniu. Znajdziesz tu tylko sprawdzone przepisy, które zostały wypróbowane i zaakceptowane przez domowników i gości.

Przepisy

Przepisy kulinarne na pyszne pieczone ciasta np. seromakowiec, czy moja ulubiona malinowa chmurka, ale i łatwe do zrobienia ciasta bez pieczenia np.ciasto z jabłkami lub sernik bez pieczenia.

Domowe wypieki zazwyczaj są o umiarkowanej słodyczy, na co zwracam uwagę w opisie przepisu. Na stronie znajdziesz pomysły na śniadanie - naleśniki, na obiad - gulasz, a na kolację - pasta jajeczna. Z moich przepisów przygotujesz zdrowe surówki i sałatki, potrawy z mięsa i ryb oraz proste pieczywo, zupy i przetwory.

Przepisy i ich przygotowanie staram się dokładnie opisywać, aby nawet mniej doświadczone w kuchni osoby mogły je wykonać. Część przepisów ma już dodaną szacunkową liczbę kalorii w 100 g dania, aby można było korzystać z nich, będąc nawet na diecie.

Gotowanie

Gotuję z produktów jak najmniej przetworzonych, aby dania były nie tylko smaczne, ale pożywne i zdrowe. Do przygotowania używam jak najwyższej jakości produktów, które nie zawierają poprawiaczy smaku i wyglądu. Preferuję naturalne i sezonowe produkty, które dostępne są na lokalnym rynku. Do przyprawiania potraw używam świeżych lub suszonych ziół.

Gotowanie w domu jest dobrym sposobem na wyrobienie w sobie nawyku zwracania uwagi na to, co jemy i czym karmimy swoich bliskich. Dzięki przygotowywaniu posiłków w domu zwracamy większą uwagę na skład produktów, z których je robimy i zdrowiej się odżywiamy. Główną zaletą i chyba najważniejszą gotowania w domu jest to, że rzadziej sięgamy po niezdrowe dania gotowe typu fast food.

Potrawy doprawiam, jeśli chodzi o pikantność, słoność, czy słodycz zazwyczaj umiarkowanie. Każdy powinien doprawić potrawę według swoich upodobań.

Blog kulinarny

Blog kulinarny o kuchni i zdrowym gotowaniu jest również książką zawierającą najlepsze przepisy na dania, które lubią moi bliscy.

Wśród przepisów może zachwycić szybki deser, ale i bardziej wymagające ciasto drożdżowe, czy pyszna szarlotka.

Przepisy na dania obiadowe mają również dużo zwolenników, a szczególnie moje ulubione danie fasolka po bretońsku, a z dań mięsnych karkówka po cygańsku.Polecam również moje ulubione placki i sałatki, które często są wegetariańskie.

Zapraszam po przepis

Będzie mi bardzo miło, jeśli skorzystasz z moich przepisów i odwiedzisz mnie ponownie. Jestem pewna, że ze mną polubisz gotowanie, bo to jest łatwe i przyjemne. Ucieszy mnie również każdy komentarz, a szczególnie z konstruktywną podpowiedzią, co mogę poprawić.

FORMULARZ KONTAKTOWY

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Zakaz kopiowania i powielania treści i zdjęć bez zgody autora
Copyright © 2015- Kuchcik gotuje - przepisy na pyszne ciasta i zdrowe obiady